1 januari 2013

MER PRODUKTPLACERING ÄR ATT VÄNTA

Det är som ett ständigt krig: vi försöker undvika reklamen och reklamen hittar nya vägar. Som en aggressiv tsunamivåg som plöjer genom varje spricka och skapar nya: vattnet ska bara fram. Oavsett.
Vi kommer tydligen inte undan reklamen.
Produktplacering är inget nytt fenomen. För de som är obekanta med begreppet: bilar, datorer, mobiler etc används tillsynes i filmens handling men är ren och skär reklam.
När det fungerar, passerar det obemärkt. Filmens karaktärer måste ju agera på ett trovärdigt sätt och bete sig som svensson gör mest. Men när det är uppenbart, blir det bara pinsamt.
Nyligen fick "Solsidan" rejält med skäll, både från publik och TV-kritiker, för den uppenbara användandet av just produktplacering.
Det finns andra varianter också.
Inför ett avsnitt av en populär amerikansk TV-serie, berättade tillverkaren för ett stort amerikanskt bilmärke, att just deras bil skulle ingå i ett kommande avsnitt av serien.
I avsnittet lät man sedan huvudrollkaraktären ta anställning för ett reklambolag för att göra reklam för just den bilen!
I min bok är det här ännu värre - man bäddar in reklamen till och med i handlingen så att det på inget sätt kan förbigås.
Visst - uppenbart - men helt omöjligt att undvika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar