21 mars 2013

NÄR VIKINGARNA DROG I VÄSTERLED

Våra skandinaviska vikingar är lite av seriefigurer. Nästan noll gånger har jag sett en trovärdig film på temat. Märk väl att jag inte är i närheten av expert i ämnet men min gutfeeling säger mig att de flesta har misslyckats. Det är nåt med skeppen, hjälmarna och de runda sköldarna som känns fåniga efter tidigare taskiga imitationer.
Den amerikanska TV-serien "Vikings" (fantasilöst namn för övrigt) är relativt lågmäld men brutal. Det är en riktig svenskproduktion också. I en av rollerna ser vi Gustaf Skarsgård spela den knepige båtbyggaren Floki. Johan "Stakka Bo" Renck har regisserat tre av seriens nio avsnitt och den suggestiva vinjettmusiken "If I had a heart" är skriven av Fever Ray (mer känd som Karin Dreijer från "The Knife"). Huvudkaraktäreren Ragnars antagonist spelas av ingen mindre än Gabriel Byrne. Varje andetag han tar, varje ord han säger, varje blick - bra skådis det där. "Vikings" är välgjord och spännande och jag vill sluka hela båten på en gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar