2 februari 2013

ATT FASTNA I EN SEKT

Jag har en fabless för historier som rör seriemördare även om jag, bör erkänna, är småless de uttjatade historierna.
Ett annat tema är allt som rör sekter. Jag är fascinerad över hur man kan fastna och hur de som driver en sekt är funtade.
Den nöten lär jag aldrig knäcka men det är kittlande att ta del av den.
Bioaktuella "The Master" lär handla om den omtalade scienitologikyrkan eller snarare "inspirerad av". Jag tror filmens producenter är rädda att bli stämda av den penningstinna sekten där för försöker man tona ned att det är just Scientiologikyrkan man porträtterar.
Avhoppare säger dock att likheterna är slående.
"The Master" handlar i stort om hur en vingklippt krigsveteran spelad av Joaquin Phoenix möter en karismatisk ledare (Philip Seymour Hoffman).
Regissören Paul Thomas Andersson (There will be blood, Magnolia och Boogie Nights) och en formidabel ensemble borgar för superkvalitet.
Bara filmfotot à la amerikanskt 50-tal är ju "to die for".
Mycket nöje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar