18 december 2009
MILLENNIUM GOES HOLLYWOOD
Big mistake. Som det brukar heta. Vem ska spela Lisbeth Salander kan man ju undra?
Sen undrar jag hur man kan översätta "Män som hatar kvinnor" till "The girl with the dragon tattoo".
Klingar bra men betydelsen är ju inte i närheten lika tung som originaltiteln.
Det är svårt att översätta.
Hatar inte män kvinnor på engelska?
Heja Lisbeth!
SNYGG-CLOONEY I NY KÄRLEKSFILM
VIKINGAFILM MED MELLAN
Men jag kan ha fel.
Ibland.
15 december 2009
ALHA DOG
Såg en otippat bra film igår via Voddler - "Alpha dog". Jag rekommenderar den verkligen.Som ni ser på bilden, är Justin Timberlake med och han är verkligen sevärd!
En bra bit in i filmen, faktiskt mot slutet, fattar jag att historien är baserad på en verklig händelse.
I det här fallet skänker det en viss tyngd till historien.
Jag kan säga så här: det är inte många som är särskilt sympatiska...
14 december 2009
NOT A SMALL AFFAIR
Jag har äntligen fått tag på en gammal bortglömd 80-tals rulle som heter "No small affair" (svensk titel: Klick! urk) med Demi Moore och Jon Cryer (han var också med i "Pretty in pink" och TV-aktuella "2 ½ men") i huvudrollerna.
Cryer spelar en nördig amatörfotograf som soppar film hemma i morsans badrum och Demi Moore spelar en cool Madonna-liknande brud som sjunger på barer, bor i en lagerlokal och vill slå igenom som popstjärna i L.A. Detta par träffas av en slump. Inte helt oväntat blir han förälskad och hon, ja hon fladdrar runt i coola kläder, vill jag minnas.
En viktig passage i filmen utspelas ute på stan där Jon Cryers fotonörds-karaktär typ mode/rock-plåtar Demi Moore. Detta visas som svart/vita stillbilder i filmen. Nu vet, klick, bang, klick, bang.
Jag var au pair i Florida "at the time", kom ut ur biografen i Hollywood (ja, området hette så sen slutar liknelsen) och bestämde mig för två saker:
1. Jag ska börja fotografera.
2. Jag vill bo i en lagerlokal med en svart säng med guldknoppar.
Letar bostaden fortfarande. Sängen finns! Och imorgon ska jag se filmen - efter 25 års frånvaro.
10 december 2009
2012
Lite sent om sider var det då dags för ännu en katastroffilm.Behöver inte dra handlingen för den är ju lika som i alla andra filmer i samma genre.
Denna gång var det bara extra av allt. Det i en sån mängd att jag la upp några flatgarv under titten och undrade varför.
Varför sabba ett sånt bra upplägg?
Här har man jordens (förlåt) alla Hollywood-stålar, tonvis med fantastisk teknik och ändå blir det så... amerikanskt och platt.
Man tar i så man håller på att skita på sig men det är ingenting som berör. Skådisarna lyckas aldrig i såna här filmer visa att de i sin tur är berörda. Så varför ska vi bli det?
JORDEN GÅR UNDER - kör du några Bruce Willis-one liners i bästa Die Hard-stuk då?
Jaja jag vet lite underhållning...
Om det bara kunde skymta lite allvar.
Fast det tror jag är medvetet. Man får inte göra folk upprörda. Ingen går på bio då.
Till och med låten som spelas när eftertexterna rullar är lite plåster på eventuella sår som har uppstått under titten.
Sen är det ju så här: ta bort John Cusack från bioduken. Han ska INTE och jag upprepar, inte spela i allvarliga filmer.
Det är nåt urbant, babbligt över honom som i de flesta fall drar ned filmers trovärdighet.
Slutligen: ett litet flygplan spelar en stor roll. Ser du filmen, spana in vad flygplanet heter. Om du missar: "the western spirit".
Jag spyr.
8 december 2009
I HENNES SKOR
Om man inte är en självplågare (som jag) och ser upplösningen på den sega TV-thrillerserien "Morden" i morgon onsdag kl 21, rekommenderar jag istället "I hennes skor" på TV3 vid samma tid. En dramakomedi med Cameron Diaz och Toni Colette. Så mycket komedi är det inte direkt. Lite puttrigt sådär. Men bättre än vad jag trodde, välspelad och man blir engagerad.
MUSIKER LAGAR MAT I TV
Jag har aldrig gillat matprogram. Jag vet inte vad det är. Överflödet kanske? Eller den skitnödiga hanteringen av balsamvinäger.6 december 2009
Inte så stor skillnad.
Men.
Ska ni köpa "Herrskap..." så är det 100 kr skillnad! 99 kr per säsong. Märkligt nog är det dyrare att köpa alla fem säsongerna i ett paket än att köpa filmerna en och en.
Nån har inte tänkt.
5 december 2009
2 december 2009
SEGA MORD
Jag gillar inte att att vara ett steg före TV-poliser. Jag ska inte misstänka i del ett eller två hur en del av handlingen ligger till - och sen får behöva vänta till avsnitt fem innan de hinner ifatt. Det är såååååååå tröttsamt trist.
Sen är det några saker som inte stämmer.
På den här ön har vi sett fyra kvinnor och tre män, utöver polisgruppen. That´s it. Tämligen avbefolkat. Don't you think?
Ändå har de en skola på ön men nån unge har vi inte sett till.
Märkligt.
En annan sak är det omarkerade, öppna schaktet. Inget stängsel, ingenting.
I Sverige finns det bestämmelser för sånt. Särskilt om det är man made, så att säga.
Och varför i hela fridens namn - folk har blivit mördade - går man ned i labyrintgångarna helt SJÄLV?
Jag vet, spänningsförhöjande men totalt orimligt och otroligt irriterande.
Det är då jag började plocka mina ögonbryn.
Jag ska se sista delen.
STACKARS EDWARD FURLONG
När skådisar blir riktigt på deken, åker somliga av dem (gärna B-laget) runt på olika mässor för att blåsa liv i en avsomnad karriär. Oftast med endast sin stora paradroll i bagaget. Låt vara att det var 15-20 år sedan sist.
Jag förstod redan från början att jag inte skulle kunna samla ihop mig och gå iväg - filmfestivalen. Som jag missade.
Det var nästa så - det VAR så - att så fort det var nåt om festivalen på tv eller i tidningar, undvek jag nästan att kolla.
Jag undvek att kolla.
Punkt. Jag tror att jag delvis blev megastressad av all filmstreamade sajter som jag upptäckte.
Som jag sen upptäckte stal tid. Inte särskilt många kända filmer och lite svårnavigerat.
Nu är festivalen över.
Och streamningen har mist sin introduktionsglans.
Nu kan jag andas igen.
Eller?
28 november 2009
MARIETTE UT UR IDOL
Tycker det vore ASTRIST om Erik går och vinner klabbet.
Grabben kan sjunga - ja, men visst är det lite präktigt?
OIMPAD AV "FLICKAN..."
Jag är väl typ sist i landet att se del 2 av Milleniumtriologin.Såg den igår och jag kan väl egentligen bara hålla med Fredrik Strages recension i DN.
Jag är heller inte särskilt imponerad men å andra sidan var jag inte riktigt hundra över första filmen heller.
Men "Män som hatar..." var betydligt bättre än "Flickan som lekte..."
Kvalitetsskillanden som stavas inspelningsbudget är sorgligt uppenbar. Men money talks. Jag förstår att man ville släppa filmerna på bio. Men nån biofilm är det inte.
http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/flickan-som-lekte-med-elden-1.955479
25 november 2009
TRÅKIGA KÖNSROLLER I ROBINSON
Jag vet inte varför jag bryr mig egentligen. Det är ju same, same varje år. Till och med repilkerna är klonade.Men var det nån som tyckte att uppdelningen kvinnor-män fungerade förra gången man prövade det konceptet? Det cementerar ju bara könsroller ytterligare. Behöver vi det?
Jag är så trött på gnället, som kommer från båda håll, om att kvinnor inte kan hålla sams. Var det nån som trodde att det var happy-go-lucky inne på fängelser?
Det är ju män som startar krig. Det måste väl gå under rubriken "inte komma överens".
Jag ska maila TV4.
DAGENS TV-UTBUD
24 november 2009
SE INTE MARTYRS!
Den äckligaste film jag jag har sett, som dessutom är dålig på alla vis, visuell ja, men så genomvidrig och poänglös, det är den franska skräck-tortyrhorrorfilmen "Martyrs". Går liksom i Saw-filmernas anda och har lockat en ung publik.Dumt nog blev jag lurad att se den, när syrrans ene son tittade på den vid datorn men kände sig lite rädd. Jag lovade att titta med honom. Det jag såg nästades fast på näthinnan med sån styrka, att det räckte att ungen sa namnet på filmen för att jag skulle må illa.
Ett varv till.
Se den inte. Det är inte värt det!
METROPIA
23 november 2009
MARIA BLOM, OLLE SARRI OCH JAG
En gång i tiden läste jag filmkunskap på Jakobsbergs folkhögskola. Den kursen var i sig inte så mycket att hurra för.
